[Konkus szmatopłaty 2007] Junkers D.1/J.9
: 2007-11-04, 00:14
Witam serdecznie kolegów modelarzy, chciałbym przedstawić relacje z budowy dosyć nietypowego szmatopłata bo szmatopłatem właściwie nie jest. Junkers D.1/J.9 (Junkers D.1 oznaczenie wojskowe ,Junkers J.9 oznaczenie wytwórni)jest to konstrukcja prof. Hugo Junkersa znacznie wyprzedzająca swoje czasy - całkowicie metalowy wolnonośny dolnopłat-konstrukcja opierała się na kratownicy zbudowanej z aluminiowych profili kadłub .Płaty o grubym 17% profilu nie miały żeber , ani klasycznych usztywnień wewnętrznych,pokrycie arkuszami aluminiowej blachy falistej rozpięte było na siedmiu dźwigarach z rur duralowych , połączonych licznymi skośnymi rozpórkami tworzącymi siec przestrzenną . Samolot ten był prekursorem rozwiązań powszechnie stosowanych dopiero dwadzieścia lat później. Samolot okazał się nadzwyczaj szybki z silnikiem Mercedes D III au o mocy118 kW osiągał 220 km/godz. natomiast z motorem BMW IIIa 136 kW aż 240 km/h ! Wojenny pośpiech spowodował wprowadzenie do produkcji nie do końca sprawdzonego samolotu słaba była stateczność podłużna w wyniku czego od dwunastego egzemplarza zaczęto montować w junkersach wydłużony kadłub bez zmiany oznaczenia typu.
Podczas wojny zdołano przekazać lotnictwu jedynie 15 sztuk ,ostatnie cztery egzemplarze przybyły na front wielkiej wojny 2 października 1918r.
Na samolocie tego typu latał min.as kajzerowskiego lotnictwa Oberleutnant zur See (porucznik marynarki)Gotthard Sachsenberg zwycięzca w 31 pojedynkach.Po zakończeniu wojny w listopadzie 1918 roku nadal pozostaje w służbie czynnej i uczestniczy w walkach powietrznych. Od stycznia do sierpnia 1919 roku należy do tzw. Oddziałów Ochotniczych - Freikorpsów. Służy i walczy w szeregach tzw. "Freikorps Baltic" dowodzonego przez generała von der Goltza, w skład którego wchodziły też siły powietrzne tzw. "Eskadra Lotnicza Sachsenberg" (Kampfgeschwader Sachsenberg), której był dowódcą . Oddziały te brały udział w walkach z wojskami bolszewickimi na obszarze Estonii, Łotwy i Litwy używając min.Junkersów D.1 .
Dane taktyczno-techniczne
Przeznczenie: myśliwiec
Załoga: 1 pilot
Silnik: Daimler D III aü 118 kW 160 KM
Rozpiętość: 9,00 m
Długość: 7,25 m
Wysokość: 2,60 m
Powierzchnia nośna: 14,80 m²
Prędkość maksymalna: 220 km/godz.
Masa startowa: 834 kg
Uzbrojenie 2 synchronizowane karabiny maszynowe Spandau 08/15 kal.7,92 mm
W produkcji czerwiec 1918r. -luty 1919r. Ilość wyprodukowanych egzemplarzy 47(łącznie z prototypami).
Do dnia dzisiejszego zachował się jeden egzemplarz tego samolotu ,eksponowany w Musée de l’Air at Bourget w Paryżu.
Model ukazał się nakładem wydawnictwa Answer,autor opracowania p.Łukasz Fiołek poniżej okładka.

Podczas wojny zdołano przekazać lotnictwu jedynie 15 sztuk ,ostatnie cztery egzemplarze przybyły na front wielkiej wojny 2 października 1918r.
Na samolocie tego typu latał min.as kajzerowskiego lotnictwa Oberleutnant zur See (porucznik marynarki)Gotthard Sachsenberg zwycięzca w 31 pojedynkach.Po zakończeniu wojny w listopadzie 1918 roku nadal pozostaje w służbie czynnej i uczestniczy w walkach powietrznych. Od stycznia do sierpnia 1919 roku należy do tzw. Oddziałów Ochotniczych - Freikorpsów. Służy i walczy w szeregach tzw. "Freikorps Baltic" dowodzonego przez generała von der Goltza, w skład którego wchodziły też siły powietrzne tzw. "Eskadra Lotnicza Sachsenberg" (Kampfgeschwader Sachsenberg), której był dowódcą . Oddziały te brały udział w walkach z wojskami bolszewickimi na obszarze Estonii, Łotwy i Litwy używając min.Junkersów D.1 .
Dane taktyczno-techniczne
Przeznczenie: myśliwiec
Załoga: 1 pilot
Silnik: Daimler D III aü 118 kW 160 KM
Rozpiętość: 9,00 m
Długość: 7,25 m
Wysokość: 2,60 m
Powierzchnia nośna: 14,80 m²
Prędkość maksymalna: 220 km/godz.
Masa startowa: 834 kg
Uzbrojenie 2 synchronizowane karabiny maszynowe Spandau 08/15 kal.7,92 mm
W produkcji czerwiec 1918r. -luty 1919r. Ilość wyprodukowanych egzemplarzy 47(łącznie z prototypami).
Do dnia dzisiejszego zachował się jeden egzemplarz tego samolotu ,eksponowany w Musée de l’Air at Bourget w Paryżu.
Model ukazał się nakładem wydawnictwa Answer,autor opracowania p.Łukasz Fiołek poniżej okładka.
