Kolej wąskotorowa
Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz
Kolej wąskotorowa
"Najpiękniejsze są takie podróże,
Które pamięć na zawsze zachowa,
Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw,
A kolejka wąskotorowa."
Krzysztof Klenczon
To tak (mam nadzieję) na dobry początek mojego wątku o wąskotorówkach. Postanowiłem założyć osobny temat aby nie mieszać "dużej" kolei z "małą"
Na początek do pokazania i opisania idzie model parowozu Bn2t produkcji Krauss & Co., München z 1882 roku, który pracował m.in. w Cukrowni Wierzchosławice.
Obecnie nosi oznaczenie CW 1 i należy do zbiorów Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
Model wydała firma Delta-Te w skali H0e, lecz z ich wycinanki trudno było to nazwać modelem.
Wydawca zrobił tak wycinankę, aby podołali jej początkujący modelarze, jednak mi się ta wersja nie spodobała i postanowiłem ulepszyć mój parowozik.
Zaczynamy od ostoi.
Z jej sklejeniem nie było problemów. Z racji tego, że w wycinance była "płaska" dorobiłem większość nitów.
Następnie był kocioł.
Oryginalny "wycinankowy" kocioł był za duży względem ostoi, więc należało jego średnicę zmniejszyć, co też zrobiłem. Dorobiłem też osprzęt wewnątrz budki maszynisty, bo wydrukowane pokrętła i wskaźnik wody mnie nie usatysfakcjonowały.
Drzwi od dymnicy też ulepszyłem dodając pokrętło i zabezpieczenia przez otwieraniem (nie wiem jak to się fachowo nazywa)
Kocioł wyposażyłem w całe orurowanie i pokrętła.
Na dymnicy zawiesiłem też lampę własnej produkcji, (bo oczywiście w wycinance jej w ogóle nie było). Lampa jest zdejmowana.
Potem były koła i wszystko, co wokół nich, czyli silniki, wiązary, korbowody itd.
Nie sprawiło mi to najmniejszego problemu, bardzo dobrze się sklejały.
"Uplastyczniłem" też krzyżulec na prowadnicach... w wycinance był wydrukowany.
Następnie była budka maszynisty i małe kłopoty z jej montażem.
Otóż, była za niska względem kotła więc należało jej wysokość powiększyć poprzez wycięcie jej z nadmiarem kartonu. Poprawiłem też zbiorniki na wodę, bo powinny być bardziej "wyostrzone" a nie jak są w wycinance zaokrąglone...
Co tu jeszcze?
Dorobiłem dzwon, zrobiłem od podstaw też sprzęgi orczykowe i to chyba tyle. Do wykończenia modelu zostają mi stopnie wejściowe do budki i... jak jeszcze coś wypatrzę to dorobię.
Które pamięć na zawsze zachowa,
Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw,
A kolejka wąskotorowa."
Krzysztof Klenczon
To tak (mam nadzieję) na dobry początek mojego wątku o wąskotorówkach. Postanowiłem założyć osobny temat aby nie mieszać "dużej" kolei z "małą"
Na początek do pokazania i opisania idzie model parowozu Bn2t produkcji Krauss & Co., München z 1882 roku, który pracował m.in. w Cukrowni Wierzchosławice.
Obecnie nosi oznaczenie CW 1 i należy do zbiorów Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
Model wydała firma Delta-Te w skali H0e, lecz z ich wycinanki trudno było to nazwać modelem.
Wydawca zrobił tak wycinankę, aby podołali jej początkujący modelarze, jednak mi się ta wersja nie spodobała i postanowiłem ulepszyć mój parowozik.
Zaczynamy od ostoi.
Z jej sklejeniem nie było problemów. Z racji tego, że w wycinance była "płaska" dorobiłem większość nitów.
Następnie był kocioł.
Oryginalny "wycinankowy" kocioł był za duży względem ostoi, więc należało jego średnicę zmniejszyć, co też zrobiłem. Dorobiłem też osprzęt wewnątrz budki maszynisty, bo wydrukowane pokrętła i wskaźnik wody mnie nie usatysfakcjonowały.
Drzwi od dymnicy też ulepszyłem dodając pokrętło i zabezpieczenia przez otwieraniem (nie wiem jak to się fachowo nazywa)
Kocioł wyposażyłem w całe orurowanie i pokrętła.
Na dymnicy zawiesiłem też lampę własnej produkcji, (bo oczywiście w wycinance jej w ogóle nie było). Lampa jest zdejmowana.
Potem były koła i wszystko, co wokół nich, czyli silniki, wiązary, korbowody itd.
Nie sprawiło mi to najmniejszego problemu, bardzo dobrze się sklejały.
"Uplastyczniłem" też krzyżulec na prowadnicach... w wycinance był wydrukowany.
Następnie była budka maszynisty i małe kłopoty z jej montażem.
Otóż, była za niska względem kotła więc należało jej wysokość powiększyć poprzez wycięcie jej z nadmiarem kartonu. Poprawiłem też zbiorniki na wodę, bo powinny być bardziej "wyostrzone" a nie jak są w wycinance zaokrąglone...
Co tu jeszcze?
Dorobiłem dzwon, zrobiłem od podstaw też sprzęgi orczykowe i to chyba tyle. Do wykończenia modelu zostają mi stopnie wejściowe do budki i... jak jeszcze coś wypatrzę to dorobię.
A teraz na dobranoc trochę modelarstwa.
Zrobiłem sobie makietkę do prezentacji taboru. Podstawa to tektura 3mm + preszpan 1mm. Makietka ma rozmiary: szer. 19cm., a długość to ok. 35 cm.
Materiały użyte do jej "produkcji" to:
Kawałek trawy maty firmy Faller (nr. katalogowego nie pamiętam)
Tor w skali N - pasuje również do H0e.
Słupy to wyrób własny, z wykałaczki i drucików. Przewody na słupach to taki bardzo cienki (0,5mm) sprężysty materiał.
Płot produkcja własna, (studnia i sławojka to modeliki wyd. Delta-Te). Wszystko z kartonu oczywiście.
Makietka powstała w 2 dni.
Jak dostanę jakieś drzewa, albo krzaczki to naturalnie je umieszczę na niej.
Na zdjęciach przedstawiłem również obecny stan wagonu salonki.
_______________________________________________________________________
Zrobiłem sobie makietkę do prezentacji taboru. Podstawa to tektura 3mm + preszpan 1mm. Makietka ma rozmiary: szer. 19cm., a długość to ok. 35 cm.
Materiały użyte do jej "produkcji" to:
Kawałek trawy maty firmy Faller (nr. katalogowego nie pamiętam)
Tor w skali N - pasuje również do H0e.
Słupy to wyrób własny, z wykałaczki i drucików. Przewody na słupach to taki bardzo cienki (0,5mm) sprężysty materiał.
Płot produkcja własna, (studnia i sławojka to modeliki wyd. Delta-Te). Wszystko z kartonu oczywiście.
Makietka powstała w 2 dni.
Jak dostanę jakieś drzewa, albo krzaczki to naturalnie je umieszczę na niej.
Na zdjęciach przedstawiłem również obecny stan wagonu salonki.
_______________________________________________________________________
witaj bardzo fajnie Ci to wyszło elegancka robota mam tylko jedno pytanie czysto teoretyczne: czy pomiędzy torami nie powinno być wysypane kamieniami (nie wiem jak się to fachowo nazywa )tak jak w kolei normalnotorowej
pytam bo ja kolejką wąskotorową jechałem jak byłem w podstawówce i wtedy nie zwracałem na takie rzeczy uwagi pozdrawiami życzę dalszych sukcesów
pytam bo ja kolejką wąskotorową jechałem jak byłem w podstawówce i wtedy nie zwracałem na takie rzeczy uwagi pozdrawiami życzę dalszych sukcesów
Witaj
Na wstępie powiem, że szkoda że go tak ubrudziłeś, ładnej by się prezentował bez tego upiększenia.
Szkoda tylko, że z trawa poszedłeś na łatwiznę i wkleiłeś byczy płat jednego koloru, mogłeś pokusić się wkleić zlepki rożnych odcieni efekt byłby uderzający po dalszych obróbkach.
Przy okazji witaj na forum, o widzę kolega z Tychów jest , jakiż świat jest mały, tuż za miedza można by rzec.
Na wstępie powiem, że szkoda że go tak ubrudziłeś, ładnej by się prezentował bez tego upiększenia.
Szkoda tylko, że z trawa poszedłeś na łatwiznę i wkleiłeś byczy płat jednego koloru, mogłeś pokusić się wkleić zlepki rożnych odcieni efekt byłby uderzający po dalszych obróbkach.
Przy okazji witaj na forum, o widzę kolega z Tychów jest , jakiż świat jest mały, tuż za miedza można by rzec.
Kwestia gustu. Ja lubię spatynowane modele, bo wtedy oryginalniej wyglądają. A czyste to stoją w muzeum.Wicio pisze: szkoda że go tak ubrudziłeś, ładnej by się prezentował bez tego upiększenia.
Nie lubię się bawić w "zlepki", a trawą elektrostatyczną jeszcze nie operowałem, także została mi mata. Nie zależy mi na uderzającym realizmie, chodziło mi tylko o jakieś lepsze "tło" do pokazywania modeli niż biel kartonu tak jak na pierwszych zdjęciach.Wicio pisze: Szkoda tylko, że z trawa poszedłeś na łatwiznę i wkleiłeś byczy płat jednego koloru, mogłeś pokusić się wkleić zlepki rożnych odcieni efekt byłby uderzający po dalszych obróbkach.