Prezentacja TS-8 Bies - GPM

To co nam wiadomo o nowościach i nasze sugestie

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Czesio
Posty: 823
Rejestracja: 2006-08-02, 18:20
Lokalizacja: Kalisz

Prezentacja TS-8 Bies - GPM

#1 Post autor: Czesio » 2006-08-10, 21:57

Witam.
Nie wiem czy dobrze robię (czy to jest odpowiedni dział tematyczny) ale chciałbym Wam przedstawić nowy nabytek jakim jest TS-8 Bies z wydawnictwa GPM nr kat. 183 seria „C”.
Na początku kilka słów o samej konstrukcji.
W połowie 1953 roku zespół konstruktorów instytutu Lotnictwa, przystąpił do pracy nad prototypem szkolno- treningowego samolotu nazwanego TS-8 Bies. Głównym konstruktorem samolotu był Tadeusz Sołtyk, stąd inicjały w oznaczeniu samolotu. Ten dwumiejscowy, wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej, miał spełniać wiele wymagań takich jak: podstawowe szkolenie pilotów, szkolenie i trening w akrobacji, loty nawigacyjne oraz loty bez widoczności. W 1955 roku inż. Andrzej Abłamowicz dokonał oblotu pierwszego prototypu TS-8 Bies. Otrzymał on cywilne znaki rejestracyjne SP-GLF. Pierwsze loty wskazywały, że samolot ma dobre własności pilotażowe oraz niezłe osiągi. W tym roku oblatano dwa następne prototypy Biesa. W wyniku prób powiększono jedynie usterzenie poziome. TS-8 Bies spełniał postawione mu wymagania. Dobry w pilotażu, bez problemów wykonuje figury akrobacyjne. Bardzo dobra stateczność i sterowność ułatwiają wykonywanie lotów bez widoczności. W 1957r. TS-8 wszedł do produkcji seryjnej., pierwsze 10 sztuk w wersji B-I różniły się nieznacznie od prototypów. Miały radiostację krótkofalową z anteną linkową i radiokompas RPKO-10M. Po okresie próbnej eksploatacji powstała nieco ulepszona wersja B-II. Zastąpiono w niej radiostację RSI-6K na R-800 z anteną mieczową. TS-8 otrzymał też nowy radiokompas ARK-5 i busolę żyromagnetyczną. W wyniku dalszych modyfikacji powstała wersja B-III wyposażona w radiowysokościomierz oraz sygnalizator radiolatarni. Samoloty wersji B-II i B-III produkowano seryjnie w latach 1958-1960 w Mielcu. W sumie wyprodukowano 230 sztuk. W trakcie produkcji wprowadzono niewielkie jeszcze modyfikacje takie jak przeciwstawne śmigło Wr-1 (wciąż drewniane), elektryczny napęd klapki wyważającej ster kierunku, wylot ciepłego powietrza przed przednią szybą zapobiegającej zamrażaniu. Pierwszy prototyp Biesa SP-GLF został przekazany Muzeum Lotnictwa I Astronautyki w Krakowie.

Dane techniczne samolotu TS-8 Bies:
Rozpiętość- 10,5m długość- 8,55m Wysokość- 3m
Ciężar własny wer. B-III- 1292kg
Ciężar maksymalny- 1672 kg Prędkość maksymalna- 315 km/h
Pułap- 5900m Zasięg- 750 km

A teraz parę słów o samej wycinance.
Autorem opracowania jest Zbigniew Sałapa (autor Spita z MM znany ze swych udziwnień z projektowanych modelach). Model jest wydrukowany na ślizgim papierze, nie ma żądnych przesunięć kolorystycznych. Instrukcja opisowa jest bardzo skąpa i pozostawia wiele do życzenia. Dużym plusem jest wydrukowanie dwustronnie wnętrza kabiny. W ten sposób nie musimy walczyć z kabinką i jej elementami takimi jak burty. Dużym minusem za to jest ekstremalne bliskie umieszczenie części. Będzie sporo adrenaliny przy wycinaniu. Kabina pilotów nie jest super szczegółowa ale nie jest też uboga.
Wszystkie powierzchnie sterowe modelu są udzielane.
Sumując model jest bardzo ciekawy ze względu na swą historie i malowanie (odróżnia się na tle reszty modeli z wojennym kamuflażem). Błędy wyjdą na jaw dopiero przy sklejaniu. Model wydaje się bardzo sympatyczny i sprawia wrażenie, że będzie z nim sporo frajdy podczas sklejania.
Niżej zamieszczam fotki arkuszy.

Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek ObrazekObrazek

Serdecznie pozdrawiam.

P.S. - Mam nadzieję, że kogoś to zaciekawi. Jeśli tak mogę wyprodukować jeszcze parę innych prezentacji fajnych modeli.
Ostatnio zmieniony 2006-08-10, 22:22 przez Czesio, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#2 Post autor: Kroolo » 2006-08-10, 22:14

Staszkov pisze:mogę zwyprodukować jeszcze parę innych prezentacji fajnych modeli
np jakich?

Czesio
Posty: 823
Rejestracja: 2006-08-02, 18:20
Lokalizacja: Kalisz

#3 Post autor: Czesio » 2006-08-10, 22:22

P-51D Mustang - AH
Ki- 61 Hien - AH
Kate - MM
Camel - MM

Awatar użytkownika
Bartosz
Posty: 555
Rejestracja: 2006-08-02, 10:16
Lokalizacja: Malbork

#4 Post autor: Bartosz » 2006-08-11, 06:34

Dział otwarty to super, prezentacje robimy tu w tym dziale, to ja sie postaram o jakies prezentacje. A papier to kredowy. Tak patrzem, kupiłes go ostatnio ile kosztował, bo taki fajny troche ten samolocik.

Czesio
Posty: 823
Rejestracja: 2006-08-02, 18:20
Lokalizacja: Kalisz

#5 Post autor: Czesio » 2006-08-11, 09:36

Heja.
Ano widzisz właśnie tego słowa mi brakowało (kredowy). Model kupiłem "używany" za 21 zł + kabinka. Model godny polecenia bardzo faja odskocznia od szarości i ciapkowatości pozostałych modeli.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Bartosz
Posty: 555
Rejestracja: 2006-08-02, 10:16
Lokalizacja: Malbork

#6 Post autor: Bartosz » 2006-08-11, 10:13

Jakbys jeszcze pokazał ta kabinke.

Czesio
Posty: 823
Rejestracja: 2006-08-02, 18:20
Lokalizacja: Kalisz

#7 Post autor: Czesio » 2006-08-11, 22:11

A oto i kabinka:

Obrazek

Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zapowiedzi i prezentacje nowych modeli”