Płócienne poszycie płatów

Dokumentacje "latadeł"

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#31 Post autor: tad » 2008-12-19, 16:48

Ja pitole - myślałem, że się zreflektuje, ale nie - Ostoja będzie jechał w zaparte: "błonka", "płyn do mycia naczyń", rysuneczki, rozjaśnianie obrazków i mydlenie oczu. Sprowadź jeszcze babcię, żeby wykazała wyższość tej fantastyki nad faktami...

Mówię co widziałem w Muzeum Lotnictwa, do którego mam rzut beretem (z balkonu je widzę). Zdjęcie Edipodium to nie jest żadne złudzenie, siła napięcia impregnatów płóciennych, szpachlówki i farb (znowu - nie cellonu Panie specjalisto - cellonu to się w modelarstwie używa...) wywołuje wklęsłości. A już drobny szczególik o wytwarzaniu siły nośnej, do której wklęsły profil jest niezbędny to całkiem pominęliśmy?

Zamiast rozjaśniać zdjęcia i pieprzyć o "błonce" z płynem do naczyń i cellonem po prostu wyskocz do rzeczywistego muzeum i zobacz jak jest naprawdę. Jak się siedzi w domu to można się oderwać od rzeczywistości i potem się pisze takie brednie.

Nie wiem z czym my w ogóle dyskutujemy - żadnego zdjęcia na poparcie wywodów, tylko "błonka"...
TAD

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#32 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 17:01

Na Tad'a już dawno spuściłem zasłonę miłosierdzia - jest niereformowalny i uparty jak osioł, oględnie mówiąc źle wychowany. Nie dziwię się że go na jakichś forach zbanowali. Gdzie to Tad było na kartonwork i papermodels?
Obrazek
Kroolo tu masz dobry przykład wybrzuszeń dolnej powierzchni skrzydła z profilem wklęsło-wypukłym i widać wyraźnie im większa krzywizna tym większe wybrzuszenie w kierunku środka łuku krzywizny.
Ostatnio zmieniony 2008-12-19, 18:34 przez OSTOJA, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Mazter
Posty: 487
Rejestracja: 2006-08-02, 10:44

#33 Post autor: Mazter » 2008-12-19, 17:26

Płótna to jak zaczniesz naciągać normalne bez mocowania bez klei i gdy ciągniesz w kierunkach spływu i natarcia to i zrobią się takie wklęsłości/wypukłości co pisał Ostoja ale nie zapominamy o naciąganiu na boki (naciąganie na boki minimalizuje ten efekt o którym pisze Ostoja)!
To co pisze Ostoja mogło by być ale jak nie mamy naciągniętego na boki albo płótno już trochę "zdezelowane" ;p a poza tym to nie ma tego w starych samolotach bardzo widocznego...
Po pierwsze mamy tam gęstsze ożebrowanie (w starych samolotach) po drugie impregnaty które też to zmniejszają. Może gdzieniegdzie jest to widoczne (nie bardzo) choć nie zawsze.

Jak sobie przechodzę w hangarze przez część samolotową to stoją szmatoloty oraz ultralighty i gdy mamy płótno na skrzydłach możemy zobaczyć coś takiego:


http://www.ultralightnews.com/ssulbg/im ... alight.jpg

http://www.ultralightnews.com/ssulbg/im ... entura.jpg

wystarczy inna konstrukcja i mamy tak:

http://www.air-and-space.com/20060819%2 ... ht%20l.jpg

Ja tego efektu nie widziałem na strych samolotach, jeżeli już to takie słabo widoczne…

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#34 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 17:34

oba pierwsze zdjęcia dotyczą profilu płasko wypukłego bez usztywnionej (pokrytej sklejką lub duralem) krawędzi natarcia dlatego obie powierzchnie na nosku są zapadniete pomiędzy żebrami dalej dolna powierzchnia jest raczej gładka. Trzecie zdjęcie potwierdza tylko to co wczesniej napisałem, że podczas lotu nierówności się likwidują.

Awatar użytkownika
Mazter
Posty: 487
Rejestracja: 2006-08-02, 10:44

#35 Post autor: Mazter » 2008-12-19, 18:08

http://www.wunderground.com/data/wximag ... ss/156.jpg

http://www.e-philippines.com.ph/images/ ... lying1.jpg

Jak dodamy do tego mniejsze przerwy miedzy żebrami i impregnację nie było by to praktycznie widoczne.

Wiem, że tamte zdjęcia maja inne profile ale pokazują jak to wygląda z jednej storny.


Nie chodzi o to, że nie ma tu listwy na krawędzi natarcia - widać o jakie zapadniecie Ci chodzi tylko ze w innym miejscu bo chodzi o to wygięcie po naciągnięciu które tu widać..

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#36 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 18:12

Mazter pisze:Jak dodamy do tego mniejsze przerwy miedzy żebrami i impregnację nie było by to praktycznie widoczne.
Zawsze będzie widoczne liczy sie tylko napięcie powierzchniowe - czyli równe napięcie we wszystkich kierunkach, nie ma to nic wspólnego z impregnacją. Gęściej ustawione żebra oczywiście minimalizują ten efekt, ale z drugiej stony trzeba wybrać jakiś kompromis bo gęściej ustawione żebra to większy ciężar skrzydła.
Mazter pisze:Wiem, że tamte zdjęcia maja inne profile ale pokazują jak to wygląda z jednej storny.
W naszej dyskusji chodzi o powierzchnię dolną dla profili wklęsło-wypukłych.

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#37 Post autor: tad » 2008-12-19, 20:21

OSTOJA pisze:Na Tad'a już dawno spuściłem zasłonę miłosierdzia - jest niereformowalny i uparty jak osioł, oględnie mówiąc źle wychowany. Nie dziwię się że go na jakichś forach zbanowali. Gdzie to Tad
Jak zwykle pomyśliłeś - mam bana na Konradusie i cztery na Kworku - jeśli tym próbujesz mnie zawstydzić to "szczelasz" kulą w płot - jak z "błonką" i płynem do mycia naczyń - haha.

Nieważne, ile mu pokażecie zdjęć i przykładów, nieważne, że są samoloty w muzeach - człowiek się uparł i voila! - jest Ostoja i reszta świata... Wyjdź Ostoja z domu na świeże powietrze i nie kompromituj się bardziej.

Ten przykład na Twoim zdjęciu to nie jest płótno NAPIĘTE, tylko właśnie nasunięte na stelaż czy konstrukcję szkieletu, a mówiliśmy o npinaniu. Ale jak zwykle - sam nie wiesz co wpisujesz. Pewnie przez "błonkę" z cellonem i płynem do mycia naczyń (zlecę z krzesła ze śmiechu przez tę "błonkę").
TAD

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#38 Post autor: OSTOJA » 2008-12-19, 20:41

tad pisze:(zlecę z krzesła ze śmiechu przez tę "błonkę").
A zlatuj, życzę powodzenia. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lancaster
Posty: 108
Rejestracja: 2008-05-05, 07:00
Lokalizacja: Żarki Letnisko

#39 Post autor: Lancaster » 2008-12-20, 00:08

Tak jak Ostoja mówi taka wypukłość występuje na dolnej powierzchni skrzydła o profilu wklęsło wypukłym. Przy czym nie jest ono mocno widoczne (uwypuklone) rzędu paru milimetrów, tylko nie na całej długości profilu wklęsło-wypukłego. Najbardziej ono występuje na długości 80% środka profilu.
Tezę taka stwierdzam po obejrzeniu kilkudziesięciu zdjęć.


Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#41 Post autor: OSTOJA » 2008-12-20, 08:39

Lancaster, chociaż jeden sprawiedliwy. Tak jak wcześniej napisałem - im większa krzywizna profilu tym większe odkształcenie płóciennego pokrycia. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: I odkształcenie jest zawsze w kierunku środka krzywizny (łuku) niezależnie od tego czy to jest górna powierzchnia profilu czy dolna. "Ukłony" dla Tad'a.

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#42 Post autor: Kroolo » 2008-12-20, 11:15

Ja tam czuję się przekonany 8-)

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#43 Post autor: OSTOJA » 2008-12-20, 11:39

Tad, diabelski chichot idzie przez całą Polskę i na pewno dalej. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Babcia też się śmieje. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Sam z własnej nieprzymuszonej woli sprowadziłeś się do poziomu "parteru". Trochę więcej wiedzy i pokory wobec innych. Jestes "króciutki" panie Pawłowski. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Jak tam "błonka" :?: Oczekuję na przeprosiny. :roll:

Awatar użytkownika
Mazter
Posty: 487
Rejestracja: 2006-08-02, 10:44

#44 Post autor: Mazter » 2008-12-20, 11:51

Ja tam czuję się przekonany 8-)
Ja tam jestem przekonany od początku bo to jest oczywiste ale jak na modelu wyskalować takie milimetrowe uwypuklenie? Moim zdaniem to nie bardzo ma sens bo w jaki sposób wyprofilujesz uwypuklenie 1/33mm lub 2/33mm?

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#45 Post autor: Kroolo » 2008-12-20, 12:12

To już kwestia gustu: robić, czy nie robić. Do mnie bardziej trafiają modele które mają to ukazane, mniejsza o to że nie w skali, ale sygnalizują że to nie było do końca gładkie, że było inne niż współczesne konstrukcje a mimo to latało ;-) Poza tym w 1:72 w plastiku już nic nie powinno być, ani linii podziału, ani faktury powierzchni, sama bryła, ale jak by to wyglądało? Tak jak pisałem: co kto lubi.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Samoloty i inne latające”