![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/0bf21dafe740dd59med.jpg)
Seria A charakteryzowała się pojedynczym usterzeniem kierunku, nowym podwoziem Kubickiego i podwójnym układem sterów. Seria A bis miała podwójne usterzenie kierunku. Wszystkie samoloty miały być wyposażone w dwa silniki Bristol Pegasus XII B o mocy maksymalnej 873 KM[3].
Jugosławia zaprosiła PZL na wystawę w Belgradzie (28 maja – 13 czerwca 1938). Poza innymi samolotami zaprezentowano tam egzemplarz samolotu Łoś A bis wyposażonego w silniki Bristol Pegasus XX, specjalnie przygotowanego na wystawę i zarejestrowanego pod cywilnymi znakami rozpoznawczymi SP-BNL. Samolot wzbudził duże zainteresowanie[3], w tym regenta Jugosławii, księcia Pawła[4].
Pierwsze samoloty PZL.37 A Łoś trafiły do jednostek w czerwcu 1938 r. Początkowo szkolenie sprawiało trudności, ponieważ Łoś był samolotem nowoczesnym i wymagającym odpowiedniego przeszkolenia pilota[5]. Kilka niewyjaśnionych, śmiertelnych wypadków wpłynęło negatywnie na morale szkolących się załóg[3].
Pierwszy wypadek nastąpił podczas prób w locie w połowie czerwca 1938 r. w pobliżu Dąbrówki pod Piasecznem (pilot doświadczalny ITL, plut. Stanisław Macek). Od pierwszego prototypu oderwało się skrzydło w wyniku rozprucia kesonu skrzydła. Cała trzyosobowa załoga zginęła. Na miesiąc zawieszono loty Łosi, a wytwórnia wzmocniła nitowanie konstrukcji kesonów skrzydeł. Kolejne trzy wypadki były związane ze zbyt dużą kompensacją aerodynamiczną sterów (w 1 Pułku Lotniczym na samolotach Łoś A bis) podczas czwartego zakrętu, przy podejściu do lądowania. Aerodynamiczne „zablokowanie sterów” (niemożność wycofania sterów do pozycji neutralnej) w samolotach Łoś A bis występowało przy dużych wychyleniach sterów (ponad 20 stopni wychylenia steru kierunku) na skutek aerodynamicznego przekompensowania, ale wytwórnia wprowadziła poprawki konstrukcyjne (ograniczenia stopnia wychylenia i zmniejszenie kompensacji aerodynamicznej). Łącznie w czasie eksploatacji prototypów i samolotów wersji A zespół inż. Dąbrowskiego wprowadził ponad 250 zmian konstrukcyjnych i usunął około 4 tys. usterek[6]. (WIKIPEDIA)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/786/8f2d9c2f827ada63m.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/786/124d3e78f29db8aam.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/786/35d8d8558a2847dbm.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/786/ed039a8f802527aam.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/786/9dde87b4eab941e1m.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/786/bfb9b75468bc46a2m.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/64371e166c0dcd97m.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/0eb0fda29d7c6c4am.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/786/705bc563928d5e9dm.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/1f98f4bac50c19dbm.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/e2580e5f526e2623m.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/3427a3e9940d4eb7m.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/593e10d91a9bc0cfm.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/d4c828f7e51011fem.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/80e908ebe081c36am.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/786/3446931c5f1bedb9m.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/cd0464251273e4e8m.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/1f3aef90b914d1c0m.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/786/7ec0000cdc86d03am.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/786/7fb3100fbebf31a1m.jpg)
Model pochodzi z wydawnictwa Fly Model
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/564/578ab3049d31863amed.jpg)
Model został wydany w 2001 roku.
Autor opracowania: Grzegorz Świerczyński
Skala 1:33
RELACJA: viewtopic.php?f=1&t=6767
Pozdrawiam