LWS-6

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
el_paw
Posty: 2109
Rejestracja: 2006-08-02, 22:06
Lokalizacja: Biała Rawska

LWS-6

#1 Post autor: el_paw » 2009-10-11, 17:57

[center]Obrazek[/center]
Projekt samolotu powstał w wyniku złożonego w 1933 roku, przez Ministerstwo Komunikacji, zamówienia na samolot pasażerski dla PLL LOT. Gdy projekt samolotu był już na ukończeniu i rozpoczęto budowę prototypu, Polskie Linie Lotnicze zakupiły samoloty Douglas DC-2. Zamówienie zostało anulowane, koszty prac pokrył Skarb Państwa zaś na bazie projektu postanowiono opracować bombowiec mogący zabrać do 1200 kg ładunku bomb. W tym samym czasie opracowywano projekt nowoczesnego bombowca PZL.37 Łoś i samolot PZL.30 miał stanowić zabezpieczenie na wypadek porażki projektu PZL. Z tego powodu miał on mieć bardziej tradycyjną konstrukcję w opozycji do nowatorskiego "Łosia".

Pierwszy prototyp oznaczony jako PZL.30B został oblatany w marcu 1936 co miało miejsce tylko na trzy miesiące przed pierwszym lotem PZL.37. Prototyp samolotu był poważnie zmodyfikowany, z uwagi na słabe osiągi. Zastosowano mocniejsze silniki (680 KM zamiast 400 KM) i cięższe, w pełni wciągane podwozie. Nie wzmocniono przy tym struktury wytrzymałościowej maszyny. Tak zmieniona wersja otrzymała oznaczenie PZL-30BII.

Samolot został zaakceptowany i postanowiono o produkcji nielicznej serii w fabrykach lubelskiej wytwórni LWS.

Została nadana mu nazwa Żubr i rozpoczęto przygotowania do produkcji 16 maszyn dla polskiego lotnictwa wojskowego. Po katastrofie prototypu PZL-30BII 7 listopada 1936 roku, spowodowanej błędami konstrukcyjnymi skrzydła, samolot został przebudowany. Nowy prototyp oznaczony jako LWS.6 otrzymał wzmocnioną konstrukcję płata oraz dwie wersje usterzenia pionowego - podwójną i pojedynczą. Pierwszy egzemplarz nowej wersji ukończono 7 XII 1937 r. Loty próbne w ITL rozpoczęto w styczniu 1938 roku. Modernizacja (głównie wzmocnienie konstrukcji płata poprzez pogrubienie użytej do budowy sklejki) spowodowała wzrost masy własnej samolotu, i zmniejszenie udźwigu maszyny - co stanowiło o fiasku całego projektu. Mimo to zamówiono wariant seryjny oznaczony LWS.6B który początkowo posiadał usterzenia pionowe wzorowane na PZL-30BII (później zmienione poprzez zwiększenie powierzchni i zmianę obrysu). Seria 15 bombowców została zbudowana w 1938 r.

Planowano także wodnosamolot jako wariant "Żubra" dla lotnictwa morskiego, jednak został on zarzucony wobec zbyt dużej masy samolotu w stosunku do jego małego udźwigu bomb.

Zainteresowanie bombowcem wyraziła Rumunia planując zakup 24 egzemplarzy. Zamówienie anulowano po katastrofie prototypu, w której zginęło dwóch rumuńskich oficerów.

Żubr był maszyną na tyle łatwą w pilotażu, że 7 IX 1939 dwóch mechaników przyleciało tym samolotem z lotniska polowego do Warszawy.

Żubr był jednym z nielicznych typów samolotu wykorzystywany przez Niemców.


Dane techniczne

Napęd 2 × Bristol Pegasus VIII
Moc 670 KM

Rozpiętość 18,5 m
Długość 15,40 m
Wysokość 4,0 m
Powierzchnia nośna 49,50 m²

Własna 4788 kg
Startowa 6876 kg

Prędkość maksymalna 341 km/h
Prędkość wznoszenia 6,8 m/s
Pułap 6700 m
Zasięg 750 km

Uzbrojenie
5 × karabinów maszynowych Vickers kaliber 7,9 mm
do 660 kg bomb

Awatar użytkownika
tad
Posty: 1145
Rejestracja: 2006-09-17, 16:19
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#2 Post autor: tad » 2009-10-11, 18:14

Cześć,
dodam tylko, że w numerze specjalnym 7 "Lotnictwa" jest zamieszczony bardzo ciekawy artykuł analizujący przyczyny produkcji tego rzekomo zbyt drogiego samolotu. Wyjaśniono tam, dlaczego podjęto produkcję "płatowca bombardującego P.30", chociaż wbrew entuzjastycznej opinii Rayskiego powszechnie był uważany za przestarzały i od początku traktowany jako przejściowy. Warto przeczytać, żeby choć trochę poznać realia gospodarcze końca II RP i zrozumieć dziwną sytuację związaną z tym samolotem.
TAD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wrzesień '39”