PZL P-11

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Ming
Posty: 579
Rejestracja: 2008-11-19, 20:49
Lokalizacja: Staszów/Kielce

PZL P-11

#1 Post autor: Ming » 2009-10-14, 13:55

Samolot PZL P-11 był podstawowym samolotem myśliwskim lotnictwa polskiego w 1939 r. Wywodził się z serii samolotów myśliwskich zaprojektowanych przez inż. Zygmunta Puławskiego, jednego z najzdolniejszych polskich konstruktorów lotniczych. Zasłynął on w 1929 r. projektem samolotu P-1,mającym wygięty płat (jak spłaszczona litera M) i podwozie o amortyzacji olejowo-powietrznej, umieszczonej wewnątrz kadłuba. Inż. Puławski zginął w 1931 r. w wypadku lotniczym, ale jego koncepcje były wykorzystywane w konstrukcji samolotów myśliwskich firmy PZL : P-6, P-7, P-11 i P-24. Projekt samolotu P-11, po śmierci Puławskiego, dokończył inż. Wsiewołod Jan Jakimiuk. Pierwszy prototyp P-11/III, oblatany w VI 1932 r. Dla polskiego lotnictwa produkowano seryjnie dwie wersje samolotu myśliwskiego PZL P-11. W 1934 r. wprowadzono do uzbrojenia samoloty P-11a (30 egz.), których 20 służyło w eskadrach liniowych we IX 1939 r. W latach 1934-1936 produkowana była wersja P-11c (174 egz.). W 1940 r. planowano wprowadzić do uzbrojenia wersję P-11g Kobuz z mocniejszym silnikiem, zakrytą kabiną, uzbrojoną w 4 km. W 1933 r. samolot P-11 zwyciężył w rajdzie alpejskim, a następnie był wystawiony na Salonie Lotniczym w Paryżu, budząc zainteresowanie socjalistów z wielu państw. W 1933 r. sprzedano Rumunii 50 myśliwców P-11b oraz licencję, na której podstawie zakłady IAR wyprodukowały 95 samolotów P-11f. We IX 1939 r. myśliwiec P-11 był już przestarzały, miał mniejszą prędkość maks. Niż niemieckie myśliwce, a nawet bombowce. W eskadrach liniowych znajdowało się 1 IX 1939 r. 129 samolotów PZL P-11, ponadto 13 było w rezerwie i 30 w naprawach. Polskie lotnictwo myśliwskie toczyło najbardziej intensywne walki do 6 IX. Dotyczy to zwłaszcza Brygady Pościgowej, mającej 44 samoloty P-11 i broniącej nieba nad Warszawą. Później intensywność walk powietrznych osłabła z powodu wysokich strat w sprzęcie, braku paliwa i ewakuacji samolotów do wschodniej części kraju, a 17 IX-do Rumunii. Ze 166 użytych w walkach samolotów zniszczonych zostało 116, ale zginęło tylko 12 pilotów, a 7 zaginęło. Piloci polskich 12 eskadr myśliwskich zadali, głównie dzięki silnej woli walki, odwadze i doskonałemu wyszkoleniu, znaczne straty lotnictwu niemieckiemu. Szacowane są na co najmniej 126 samolotów zestrzelonych i kilkadziesiąt uszkodzonych.

Dane techniczne:
PZL P-11c
Typ samolotu: górnopłat, konstrukcja metalowa, podwozie stałe, kabina odkryta
Załoga: 1
Wymiary: rozpietość 10,72m, długość 7,55m, wysokość 2,85m
Masa: własna 1147,5 kg, całkowita 1800 kg
Napęd: silnik Bristol Mercury V S2 o mocy 56 KM lub Mercury VI S2 o mocy 645 KM
Osiągi: prędkość maks. 390 km/h, czas wznoszenia-13 min na wysokość 8000 m, pułap 11 000 m
Uzbrojenie: 4 km kal. 7,92

Awatar użytkownika
Ming
Posty: 579
Rejestracja: 2008-11-19, 20:49
Lokalizacja: Staszów/Kielce

PZL P-11

#2 Post autor: Ming » 2009-11-18, 19:56

Dzięki Radzio za galeryjke ;-) . W kolekcji nie posiadam tego modelu więc sam zdjęć nie wstawiłem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wrzesień '39”