Historia
W 1924 roku we francuskiej wytwórni lotniczej Avions Henri Potez zbudowano prototyp samolotu liniowego Potez XXV. Prototyp ten stanowił rozwinięcie konstrukcji poprzedniego samolotu skonstruowanego przez inż. Henri Poteza – Potez XV.
Od swojego poprzednika różnił się on przede wszystkim mocniejszym silnikiem i układem płatów – zamiast klasycznego dwupłata wykonano go w układzie półtorapłata. Był on również szybszy i zwrotniejszy. Przed silnikiem znajdowała się chłodnica czołowa, wyposażona w regulację wlotu powietrza. Podwozie było klasyczne dwugoleniowe z łamanymi półośkami. Golenie sztywne wykonano z rur duralowych o przekroju kropelkowym.
W maju 1925 roku prototyp przeszedł próby w Service Technique d'Aeronautique (francuski instytut badań techniki lotniczej) i uzyskał dobra opinię co do konstrukcji i właściwości pilotażowych oraz osiągów. Po tych badaniach wprowadzono go do produkcji seryjnej.
Dużą reklamę samolotowi Potez XXV przyniosły przeloty o długości: 7400 km w rajdzie europejskim oraz 6500 km w rajdzie śródziemnomorskim, a także przelot do Teheranu na trasie o długości 13080 km. Takie osiągnięcia spowodowały, że do zakładów Avions Henri Potez wpłynęły liczne zamówienia z wielu krajów; m.in. Belgii, Brazylii, Estonii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Japonii, Jugosławii, Polski, Portugalii, Rumunii, Turcji i ZSRR.
Ogółem we Francji wyprodukowano ok. 2500 samolotów Potez XXV.
Dane techniczne :
Napęd 1 × Lorraine-Dietrich 12Eb, rzędowy
Moc 450 KM (331 kW)
Wymiary :
Rozpiętość 14,14 m
Długość 9,10 m
Wysokość 3,60 m
Masa :
Własna 1330 kg
Startowa 1960 m
Osiągi :
Prędkość maksymalna 220 km/h
Prędkość przelotowa 175 km/h
Pułap 5500 m
Zasięg 480 km
Dane operacyjne :
Uzbrojenie
1 × karabin maszynowy Vickers kalibru 7,69 mm stały, zsynchronizowany
2 × karabiny maszynowe Lewis kalibru 7,69 mm sprzężone na obrotnicy w kabinie obserwatora
400-500 kg bomb
Użytkownicy :
Francja, Belgia, Brazylia, Estonia, Finlandia, Grecja, Hiszpania, Japonia, Jugosławia, Polska, Portugalia, Rumunia, Turcja, ZSRR
[Galeria] Potez XXV A2 MM 7/84
Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz
Wiadomość
Autor
- Matrix_OST
- Posty: 447
- Rejestracja: 2006-09-28, 20:31
- Lokalizacja: Olsztyn
Przejdź do
- Modelarstwo
- ↳ Konkursy
- ↳ Karton i Papier
- ↳ Modele RC
- ↳ Techniki Modelarskie
- ↳ Projektowanie
- ↳ Zapowiedzi i prezentacje nowych modeli
- ↳ Wydarzenia i spotkania
- ↳ Giełda
- Projekty grupowe
- ↳ Wings over Pacific
- ↳ Wrzesień '39
- ↳ Polska myśl techniczna
- Inne Materiały
- ↳ Galerie i warsztaty
- ↳ Kwestie Teoretyczne
- ↳ Kosz
- 50 lecie Małego Modelarza
- ↳ Rocznik 1957
- ↳ Roczniki 1958
- ↳ Roczniki 1959
- ↳ Roczniki 1960
- ↳ Roczniki 1961
- ↳ Roczniki 1962
- ↳ Roczniki 1963
- ↳ Roczniki 1964
- ↳ Roczniki 1965
- ↳ Roczniki 1966
- ↳ Roczniki 1967
- ↳ Rocznik 1968
- ↳ Rocznik 1969
- ↳ Rocznik 1970
- ↳ Rocznik 1971
- ↳ Rocznik 1972
- ↳ Rocznik 1973
- ↳ Rocznik 1974
- ↳ Rocznik 1975
- ↳ Rocznik 1976
- ↳ Rocznik 1977
- ↳ Rocznik 1978
- ↳ Rocznik 1979
- ↳ Rocznik 1980
- ↳ Rocznik 1981
- ↳ Rocznik 1982
- ↳ Rocznik 1983
- ↳ Rocznik 1984
- ↳ Rocznik 1985
- ↳ Rocznik 1986
- ↳ Rocznik 1987
- ↳ Rocznik 1988
- ↳ Rocznik 1989
- ↳ Rocznik 1990
- ↳ Rocznik 1991
- ↳ Rocznik 1992
- ↳ Rocznik 1993
- ↳ Rocznik 1994
- ↳ Rocznik 1995
- ↳ Rocznik 1996
- ↳ Rocznik 1997
- ↳ Rocznik 1998
- ↳ Rocznik 1999
- ↳ Rocznik 2000
- ↳ Rocznik 2001
- ↳ Rocznik 2002
- ↳ Rocznik 2003
- ↳ Rocznik 2004
- ↳ Rocznik 2005
- ↳ Rocznik 2006
- ↳ Rocznik 2007
- Dokumentacje
- ↳ Samoloty i inne latające
- ↳ Statki i Okręty
- ↳ Pojazdy i kolej
- ↳ Inne
- Ogólnik
- ↳ Free Style