Renault R-35

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
edipodium
Posty: 1345
Rejestracja: 2007-07-23, 10:06
Lokalizacja: Poręby
Kontakt:

Renault R-35

#1 Post autor: edipodium » 2010-03-12, 22:05

Czołg lekki Renault R-35
Konstrukcja
W 1935 roku Francuzi rozpoczeli produkcję czołgu lekkiego Renault R-35, który miał zastąpić pamiętającego I-szą wojnę światową FT-17. Uzbrojony był w armatę krótkolufową Puteaux SA wz. 1918 37mm i karabin maszynowy MAC 31 7,5mm. Czołgi produkowane w późniejszym okresie były uzbrojone w armatę o długiej lufie. Czołg mógł zabrać do 100 pocisków do działa oraz 2400 naboi do karabinu.
Pojazd był napędzany silnikiem benzynowym o mocy 82KM, który pozwalał na rozwinięcie szybkości 20km/h po drodze i 14km/h w terenie. Silnik zużywał wtedy 212 litrów paliwa na 100km, a bak mieścił 170 litrów.
Poszczególne elementy czołgu były łączone za pomocą nitów, jedynie wieża była odlewana w całości i była niemal taka sama jak w czołgu Hotchkiss H-35. Czołg był dobrze opancerzony: przód 30mm, boki i tył po 40mm, spód i góra po 14mm, a wieża od 30 do 40mm.
Załogę czołgu stanowiły dwie osoby. Dowódca musiał dowodzić wozem, obsługiwać działo i obracać wieżę, obsługiwać radiostację (w późniejszych wersjach) oraz obsługiwać karabin. W wielu sytuacjach podołanie tym czynnościom w czasie walki było niemożliwe przez co czołg tracił na wartości bojowej. R-35 mógł spełniać również specjalne zadania saperskie - holowanie, odminowywanie lub dostarczanie materiałów piechocie przebywającej w okopach.
Użycie bojowe we Francji
W momencie ataku Niemiec na Francję armia francuska posiadała 1200 czołgów R-35. Był on najliczniejszym francuskim czołgiem w maju 1940 roku. Zgodnie z założeniami francuskiej doktryny wojennej czołg miał być wykorzystywany jedynie jako bezpośrednie wsparcie piechoty. Działo Putenaux z uwagi na małą szybkość początkową pocisku nadawało się tylko do zwalczania siły żywej przeciwnika oraz gniazd ckm. Pocisk był w stanie przebić pancerz jedynie najsłabszych niemieckich czołgów PzKpfw. 1 i PzKpfw. 2 i to z bardzo małej odległości: 400 - 500m. Przy tym był łatwym łupem dla cięższych niemieckich czołgów. Dodatkową wadą R-35 była bardzo mała prędkość, którą mógł rozwinąć. R-35 był w okresie miedzywojennym eksportowany do Rumunii, Jugosławii i Turcji.
Użycie bojowe w Polsce
W 1938 roku Wojsko Polskie także kupiło 2 sztuki R-35 i poddało je testom w Biurze Badań Technicznych Broni Pancernych. Czołg nie spełniał stawianych wymagań, podobnie jak Hotchkiss H-35. Wojsko Polskie chciało kupić czołg Somua S-35, ale rząd francuski nie wyraził na to zgody. W kwietniu 1939 roku, wobec zbliżającego się konfliktu z Niemcami i braku możliwości zwiększenia produkcji rodzimego czołgu 7TP, zakupiono 100 egzemplarzy R-35. Pierwsza partia 50 (lub 49) czołgów R-35 i 3 H-35 została dostarczona w lipcu. Tafiła do 12 Batalionu Pancernego w Łucku. We wrześniu z części czołgów sformowano 21 Batalion Czołgów Lekkich. Powierzono mu obronę przedmościa rumuńskiego. Kilka egzemplarzy wcielono do oddziału pancernego w składzie grupy "Dubno", która wzieła udział w walkach z Niemcami pod Kamionką Strumiłową oraz z Sowietami pod Krasnem. 34 czołgi z 21 Batalionu Czołgów Lekkich, nie biorąc udziału w walkach, 18 września przekroczyły granicę Rumuńską i zostały internowane. Jedynie 6 z nich zostało oddelegowanych do oddziałów ON broniących Stanisławowa, a nastepnie połączyły się one z cofającą się 10 Brygadą Kawalerii Zmotoryzowanej. Druga partia czołgów nie dotarła do Polski. W połowie września została skierowana do Tunezji.
Dane techniczne czołgu R-35
Ciężar: ok. 10t,
Załoga: 2 ludzi,
Wymiary: długość - 402 cm, 457 cm z ogonem (polskie R35 prawdopodobnie nie posiadały ogonów),
szerokość - 185 cm,
wysokość - 207 cm,
prześwit - 32 cm,
Uzbrojenie: armata 37 mm Puteaux S.A. 1918 i km 8 mm MAC 32,
Amunicja: 100 naboi do działka 37 mm, 2980 naboi do km,
Pancerz: z elementów odlewanych łączonych za pomocą nitów:
kadłub - przód 32 mm, tył i boki - 44 mm, dno i góra 14-15 mm,
wieża - przód 45 mm, tył i boki - 40 mm, góra - 30 mm,
Napęd: silnik Renault, gaźnikowy, 4-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, chłodzony cieczą, o pojemności skokowej 5880 cm3. Moc 82 KM (ok. 60,3 kW) przy 2200 obr.min,
Paliwo: zbiornik paliwa o pojemności 168 l,zużycie ok. 120 l/100 km,
Osiągi: prędkość maksymalna po drodze do 20 km/h, w terenie 13-15 km/h; zasięg - pod drodze 138 km, w terenie - 80 km; nacisk jednostkowy 86 kPa, wzniesienia do 40º , rowy 160 cm, ściany 91 cm i brody 60 cm,
Źródło: www.1939.pl; wp39.pl

Galeria mojego modelu:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

http://www.sklejmy.com/viewtopic.php?t=4052
Pozdro!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wrzesień '39”