Prace nad U-25 typu IA dobiegają końca pozostały tylko końcowe poprawki oraz zrobienie galerii końcowej i oczywiście zamieszczenie na forum. Dlatego pora rozpocząć kolejną relację a mianowicie drugi U-boot będący w tej samej wycinance Typu XB w skali 1:100 wydawnictwa FLY MODEL wydanie z roku 2001 nr.16 długości 89,8cm projektu Pana Piotra Turalskiego. Nie posiada on nr burtowego to postanowiłem samemu mu go nadać i wybrałem, U-116 dlaczego akurat ten, ponieważ był to pierwszy u-boot tego typu. A ten z wycinanki chyba najbardziej do niego pasuje. Wiem wiem mogę się mylić, co do nr i pewnie nie wszyscy się ze mną zgodzą, ale co to za okręt bez nr, nazwy oraz bandery. Model będę wykonywał w standardzie, bez piankowania, malowania itp.. tylko skromny retusz, jeśli dam radę odbiegnąć od standardu to tylko do otwartych pokryw wyrzutni torpedowych w U-25 niestety nie udało się ich zrobić, ale może w U-116 się uda…
Rzut okiem na wycinankę…






Krótki opis…
Projekty typu X B był pełnomorskim dwukadłubowym okrętem podwodnym, służącym głównie, jako stawiacz min wykorzystywany do zadań na odległych akwenach morskich. Powstał na bazie nigdy niezrealizowanego projektu X A, gdzie przy opracowywaniu jego planów i konstrukcji wykorzystywano również dane ze zrealizowanych wcześniej projektów I A oraz IX A. Od roku 1943 okręty te zaczęto wyposażać w tzw. chrapy [Schnorchel], pozwalające na poruszaniu się w zanurzeniu z wykorzystaniem do napędu silników spalinowych zamiast elektrycznych. Urządzenie wyrzutni minowych składało się z 6 pionowych wyrzutni [dla 3 min] usytuowanych w części dziobowej kadłuba okrętu oraz po 12 bocznych wyrzutni w środkowej części okrętu na lewej i prawej burcie usytuowanych w pobliżu kiosku okrętu - sześć wyrzutni przed i sześć wyrzutni za kioskiem [każda wyrzutnia dla 2 min]. Część torped zapasowych była załadowana w przestrzeni między pokładem górnym a kadłubem ciśnieniowym [sztywnym], z tego 6 sztuk w pojemnikach ciśnieniowych [kontenerach] umiejscowionych za kioskiem okrętu [pokład rufowy]. Od 1943 roku zdemontowano armaty morskie kal. 105 mm na pokładzie górnym a w to miejsce wzmocniono siłę ognia działek obrony przeciwlotniczej instalując na okrętach typu X B od tego roku dodatkowe 2 działka kal. 20 mm. Okręty typu X B często także pełniły rolę podwodnych transportowców i zaopatrzeniowców. Oprócz dwóch okrętów typu X B : U-219, który został przejęty przez Japończyków i pływał pod banderą cesarskiej floty Japonii, jako I 505 oraz U-234, który płynąc do Japonii poddał się US Navy na środku Atlantyku 14.05.1945, wszystkie pozostałe jednostki tego typu zostały zniszczone w działaniach wojennych.
Wybudowane jednostki typu XB U-116 - U-119; U-219; U-220; U-233; U-234;
Ogólne dane podstawowe:
Wyporność nawodna: 1.763 t
Wyporność podwodna: 2.177 t
Długość : 89,80 m
Szerokość : 9,20 m
Zanurzenie : 4,71 m
Prędkość okrętu:
Prędkość maksymalna okrętu w położeniu nawodnym: 16,4 w.,
Prędkość maksymalna okrętu w zanurzeniu: 7,0 w.
Uzbrojenie:
Wyrzutnie torpedowe:
- dziobowe: nie posiadał,
- rufowe: 2 aparaty torpedowe kal. 533 mm,
- torpedy: 15 sztuk kal. 533 mm na pokładzie,
Armaty morskie:
- 1 armata kal. 105 mm typu SKC/32 na lawecie Ubts. L.C./36 do roku 1943,
Działka obrony p.lot. :
- 1 x 37 mm, 2 x 20 mm wg specyfikacji stoczniowej, od roku 1943 4 x 20 mm,
Miny morskie:
- wyrzutnie min: 30,
- ilość min w wyrzutniach: 60 sztuk,
- typy min : mina morska SMA [zapalnik magnetyczny, dł. - 2150 mm, średnica - 1331 mm, masa miny - 1600 kg, masa mat. wybuchowego - 350 kg, minimalna gł. kotwiczenia - 15 m, długości min-liny - 200, 300 i 500 m]
U-116
Godło...

Dane podstawowe:
Typ - XB
Klasa - Podwodny stawiacz min
Data zlecenia budowy - 31.01.1939
Stocznia Krupp Germaniawerft; Kiel
Seria U-116 do U-119
Data położenia stępki - 01.07.1939
Wodowanie - 03.05.1941
Dowódcy okrętu:
Werner von Schmidt - korvettenkapitän - 05.1941 - 09.1942
Wilhelm Grimme - oberleutnant zur see - 09.1942 - 10.1942
Odbyte patrole bojowe - 3
U-116 zatonął prawdopodobnie w wyniku przeprowadzonego bombowego ataku lotniczego przez samolot RAFU, zginęło 55-58 członków załogi.
Kilka sylwetek ukazujących, U116 oraz u-bootów typu XB które udało mi się znaleźć…








Jeśli posiadacie inne zdjęcia u-bootów typu XB to zapraszam do zamieszczania na pewno będą pomocne w pracy..
Kilka zdjęć oraz krótki opis z wykonanych już prac…
Przed rozpoczęciem budowy zapoznałem się z rysunkami poglądowymi skromnym opisem oraz zrobiłem ksero wręg, burt i pokładów w celach pomiarowych, które będą pomocne w dalszej części budowy. Następnie całą wycinankę zaimpregnowałem Caponem Extra tak jak to zrobiłem w poprzednim u-boocie. Zgodnie z instrukcja wszystkie elementy szkieletu zostały podklejone butaprenem na tekturę o grubości 1.5mm, 1mm i 0,5mm w zależności od opisu. Elementy wzdłużnic i podłużnic skleiłem w jedną całość, aby w przyszłości zapobiec wykrzywianiu się szkieletu i innych różnego rodzaju niespodzianek format tektury B1 Podczas sklejania tych elementów postepowałem tak samo jak podczas sklejania U-25 datego nie będę się rozpisywał a zainteresowanych odsyłam do relacji ze sklejania U-25. To tyle jak na początek. A teraz kilka zdjeć tego, co udało mi się do tej pory zrobić…
Elementy podłużnic i wzdłużnic naklejone na karton wzdłuż namalowanych linii…






Wręgi…




Ponawiam swoja prośbę do grona modelarskiego - jeżeli ktoś posiada niepotrzebne fragmenty arkuszy tego modelu to chętnie przyjmę oczywiście wszystkie koszty wysyłki pokrywam. Z góry wielkie dzięki…
Pozdrawiam…















 
 

















 Znowu trzeba będzie się nieźle napocić aby złożyć to do kupy…Ale co zrobić takie życie modelarza
 Znowu trzeba będzie się nieźle napocić aby złożyć to do kupy…Ale co zrobić takie życie modelarza  





































