[Relacja] Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16

Sklejamy karton i papier... - Modelarstwo kartonowe

Moderatorzy: ModTeam, Sekretarz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

[Relacja] Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16

#1 Post autor: Dziadek » 2010-08-19, 19:39

Witam…
Ponieważ prace nad Macchim M.5 wyd.II maja się ku końcowi to postanowiłem skleić cos innego cos pięknego zarazem a siejącego grozę na morzach i oceanach… Wybór padł na model U-boota U-25 typu IA długości prawie 73cm projektu Pana Piotra Turalskiego model prezentuje jednostkę z października 1939r z bardzo rzadkim malowaniem maskującym paszczą rekina i trupią czaszką w skali 1:100 wydawnictwa FLY MODEL nr.16 i jak się nie mylę jest to II wydanie. Będzie to mój pierwszy w życiu jak się uda sklejony model U-boota. Wycinankę nie było łatwo dostać, ale jakoś się udało, z czego bardzo się cieszę ile dałem za nią to nie będę pisał, bo to chore pieniądze, nie jest ona pierwszej młodości wydanie 2001 a i opisy też pozostawiają dużo do życzenia :D. Model będę wykonany w standardzie tak jak autor zaleca, czyli bez panikowania, malowania itp.. tylko skromny retusz pactra lub revell, jeśli dam radę odbiegnąć od standardu to tylko do otwartych pokryw wyrzutni torpedowych :D…

Rzut okiem na wycinankę..

ObrazekObrazekObrazekObrazek

Krótki opis:

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Położenie stępki: 28.01.1935
Wodowanie: 14.02.1936
Wcielenie do służby: 06.04.1936
Przebieg służby:
04.36 - 09.39 - Flotylla Szkolna U-bootów w Neustadt
09.39 - 12.39 - Flotylla Saltzwedel w Wilhelmshaven
01.40 - 08. 40 - 2 Flotylla U-bootów w Wilhelmshaven

Dowódcy:
06.04.1936 - 03.01.1938 - KL ~ KK Eberhard Godt
03.01.1938 - 10.12.1938 - KL Werner von Schmidt
10.12.1938 - 03.04.1939 - KL Otto Schuhart
04.04.1939 - 04.09.1939 - KL Georg-Heinz Michel
05.09.1939 - 19.05.1940 - Kl ~ KK Viktor Hermann Otto Ludwig Paul Ferdinand Schütze
20.05.1940 - 03.08.1940 - KL Heinz Beduhn

Odbyte patrole bojowe: 5(7*)
* W dniach 19.12.39 - 21.12.39 i 31.12.39 - 03.01.40 U-25 wypłynął na dwa patrole, które musiały zostać przerwane na skutek problemów technicznych, nękających jednostki typu IA.

W swój ostatni patrol U-25 wypłynął 01.8.1940 z Wilhelmshaven, aby operować na obszarze północnego Atlantyku. Dzień później, tj. 02.08.1940 o godz. 15:17 U-37 usłyszał eksplozję, która najprawdopodobniej oznaczała koniec istnienia U-25. Okręt prawdopodobnie zatonął po wejściu na brytyjską minę na północ od Terchelling na pozycji 54.14N, 05.07E…

Zatopione statki handlowe: 7 (33.029 BRT)
Zatopione okręty wojenne: 1 (17.046 BRT)

Godło U25…
Obrazek

Sylwetka okrętu z roku 1936…
Obrazek

Kilka zdjęć ukazujących, U25 które udało mi się znaleźć…
ObrazekObrazekObrazekObrazek


Aby stało się zadość kilka zdjęć oraz krótki opis z wykonanych prac.

Przed rozpoczęciem budowy zapoznałem się z rysunkami poglądowymi skromnym opisem oraz zrobiłem ksero wręg, burt i pokładów w celach pomiarowych, które będą pomocne w dalszej części budowy. Następnie całą wycinankę zaimpregnowałem Caponem Extra, bo innego nie dostałem rozcieńczony 1:1 rozpuszczalnikiem uniwersalnym nie nitro, dlaczego rozcieńczony i dlaczego nie nitro… rozcieńczony po to, aby nie pozostawiał smug na kartkach wycinanki a dlatego uniwersalnym, ponieważ jest on delikatniejszy od nitro.
Zgodnie z instrukcja wszystkie elementy szkieletu zostały podklejone butaprenem na tekturę o grubości 1.5mm, 1mm i 0,5mm w zależności od opisu. ALE odwiedzając sklep dla plastyków natrafiłem na tekturę o rozmiarze B1 w przybliżeniu rozmiar to 100x70cm grubości były różne od 1mm do 3mm (cena nie mała, bo około 5 zeta za 1 arkusz no, ale czego się nie robi dla tak wspaniałego hobby ) Mając taki karton elementy podłużnic i wzdłużnic szkieletu postanowiłem skleić w jedną całość, aby w przyszłości zapobiec wykrzywianiu się szkieletu i innych różnego rodzaju niespodzianek :D. Aby jednak zachować prostolinijność przed naklejeniem tych długaśnych elementów zwanych szkieletem (podłużnice, wzdłużnice) namalowałem sobie linie prostą na tym wielkim płacie tektury łatwo nie było z tym olbrzymem hehe (żart), następnie wyciąłem z niego element tektury potrzebny do naklejenia elementów i owe elementy względem tej linii po prostu powoli naklejałem - wszystko na butapren (patrz fotki poniżej). Do wycinania elementów szkieletu będę używał nożyka segmentowego firmy Olfa A-2 oraz XA-1, które śmiało mogę polecić (patrz fotka poniżej). To może tyle jak na początek.

Olfa A-2 oraz XA-1
Obrazek

Linie na kartonie…
Obrazek

Przymiarki na sucho…
ObrazekObrazekObrazek

Elementy podłużnic i wzdłużnic naklejone na karton wzdłuż namalowanych linii…
ObrazekObrazek

Wycięte elementy…
Obrazek

Wręgi…
Obrazek

Mała prośba do grona modelarskiego - jeżeli ktoś posiada niepotrzebne fragmenty arkuszy tego modelu to chętnie bym przyjął. Chciałbym trochę pokombinować przy niektórych elementach modelu jak – włazy, luki torpedowe. Jeśli ktoś będzie chętny to proszę na priv. Z góry wielkie dzięki…

Pozdrawiam…

Awatar użytkownika
belfast
Posty: 1535
Rejestracja: 2009-03-18, 22:16
Lokalizacja: Warszawa

#2 Post autor: belfast » 2010-08-20, 13:51

Ja niestety nie pomogę ale chętnie pokibicuje :mrgreen: powodzenia życzę :mrgreen:

Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

#3 Post autor: Dziadek » 2010-09-10, 18:44

Witam..
Prace nad U-botem powoli posuwają się do przodu oto kilka zdjęć z wykonanych prac nie spodziewałem się, że na wykonanie takiego szkieletu poświęcić trzeba aż tyle czasu i pracy :shock: :shock: :shock:
Wycięte elementy szkieletu wręgi - wzdłużnice - podłużnice :mrgreen:

ObrazekObrazekObrazek


Elementy szkieletu pasowane na sucho :mrgreen:

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Dla wzmocnienia szkieletu wszystkie wręgi po obrysie wzmocniłem klejem superglu, aby podczas szlifowania ich nie uszkodzić oraz podkleiłem dwustronnie tektura 1mm..

Obrazek

Aby poszycie dna się nie zapadało, wkleiłem kilka wzmocnień nad tym elementem prace jeszcze trwają :mrgreen:

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Teraz prace przygotowawcze do szlifowania i pasowania poszycia ....

Pozdrawiam...
Ostatnio zmieniony 2010-09-11, 11:05 przez Dziadek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 3840
Rejestracja: 2008-06-13, 10:23
Lokalizacja: Mielec (Ostróda)

#4 Post autor: OSTOJA » 2010-09-11, 10:20

Powodzenia, trzymam kciuki. Porozdzielaj linki do zdjęć spacjami bo ekranu brakuje. :mrgreen:

Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

#5 Post autor: Dziadek » 2010-09-11, 11:06

Witam...
"Ostoja" zrobione :mrgreen:
Pozdrawiam...

Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

#6 Post autor: Dziadek » 2010-10-07, 15:48

Witam…
Po małej przerwie chciałem odświeżyć relację, aby nie było, że w doku nic się nie dzieje hehe :D. Prace nad kadłubem trwają - do dolnej części kadłuba została doklejona górna część szkieletu i podobnie jak z dolną górna też została wzmocniona paskami tektury o grubości około 1.5mm, (aby burty się nie zapadały i łatwiej byłoby je formować) następnie wszystkie owe wzmocnienia zalałem, patexem (wikolem). Po wyschnięciu całość została oszlifowana papierem ściernym, aby pozbyć się wszelkich nierówności (takich jak: za szerokie czy za wąskie wręgi jak widać to na załączonych poniżej zdjęciach). Następnie po dopieszczeniu kadłuba zabrałem się za pasowanie poszycia i tu zaczynają się ogromne i wysokie schody, po których bardzo ciężko się wchodzi. Dzięki temu, że wcześniej zrobiłem sobie ksero poszycia dna oraz burt sprawdziłem ich pasowanie i co :/ NIC tu nie pasuje do siebie każdy element poszycia a jest ich 23 szt. musiałem osobno docinać, ale to tylko 30 godzin pracy (a o różnych odcieniach poszycia nie wspomnę gdzie jedna połowa ma jasny a druga połowa ciemno zielony kolor szkoda słów). Co do poszycia burt to posiadają TYLKO przesunięcie w granicach jedna bura około 3-4 mm druga zaś około 5mm względem otworów przelewowych, ale to tylko mała kropeleczka w porównaniu z poszyciem, nad która cały czas pracuje :D
Co do oklejek to brakuje mi jeszcze dwóch, nad którymi musze popracować to oklejka nr 23 ostatnia na rufie i dwie oklejki nr 1 na dziobie. Dopasowywanie oklejek rozpocząłem od oklejki nr 22 (rufa) posuwając i dopasowując je w kierunku dziobu. Wszystkie oklejki na zdjęciach są tylko dopasowane i delikatnie docięte na sucho nic nie jest jeszcze retuszowane oraz przyklejone, przepraszam za tą brzydką nitkę, ale dzięki niej wszystkie oklejki ładnie mi się trzymają…

Szkoda, że nikt nie posiada, choć kilku zdjęć zbliżeń poszycia oraz burt bardzo byłyby mi pomocne w dalszej pracy :/

Jeśli można to ponawiam moją prośbę do grona modelarskiego - jeżeli ktoś posiada niepotrzebne fragmenty arkuszy tego modelu to chętnie bym przyjął. Z góry wielkie dzięki :D

Dolna wzmocniona i oszlifowana część szkieletu…

ObrazekObrazekObrazekObrazek

Doklejona górna część szkieletu…

ObrazekObrazekObrazek

Dopasowywanie oklejek poszycia kadłuba…
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

ObrazekObrazekObrazekObrazek

Pozdrawiam…

Awatar użytkownika
Maciejus92
Posty: 120
Rejestracja: 2010-01-04, 21:15
Lokalizacja: Oleśnica

#7 Post autor: Maciejus92 » 2010-10-07, 15:57

A może zostaw goły szkielet ;d? Jak dla mnie to wygląda prze-fajnie.

Życzę powodzenia w dalszej budowie.
Pozdrawiam
Maciej

Awatar użytkownika
Kroolo
Posty: 3148
Rejestracja: 2006-08-05, 15:28
Lokalizacja: Lublin

#8 Post autor: Kroolo » 2010-10-12, 11:53

Kawał okrętu! Szkielet niczego sobie, palce chyba bolały ;-)

Możesz coś napisać o tych nożykach - masz porównanie do AK-1/AK-3 ?

Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

#9 Post autor: Dziadek » 2010-10-12, 23:26

Witam…
Wrzucam kilka zdjęć z trwających prac nad otworami przelewowymi na poszyciu prawej burty…
P.S. „Kroloo" co do tych nożyków to postaram sie napisać kilka słów w nastepnym poście...


ObrazekObrazekObrazekObrazek

Pozdrawiam…

Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

#10 Post autor: Dziadek » 2010-10-21, 23:29

Witam...
Wrzucam tylko kilka zdjęć na razie jeszcze bez opisu, opis postaram się napisać w kolejnej odsłonie ogólnie - poszycie po męczącej pracy przyklejone, pokład oraz część burt i ster zanurzenia gotowe a co do pasowości tych części to w tym modelu nie pasuje nic do siebie każdy element trzeba docinać, sztukować ogólnie masakra :evil: .…Poszycie dna z burtami przyklejane na styk nie na zakładkę….

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Pozdrawiam…

Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

#11 Post autor: Dziadek » 2010-10-26, 19:49

Witam...
Po kilku dniach zmagań nad modelem udało mi się wykonać kilka elementów: rufowe stery głębokości, ster kierunku oraz wały napędowe wraz ze śrubami…

ObrazekObrazekObrazekObrazek

ObrazekObrazek

Pozdrawiam…

Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

#12 Post autor: Dziadek » 2010-11-03, 17:57

Witam…
Po ukończeniu wałów śrub oraz sterów postanowiłem zabrać się za kiosk i tu mały kroczek do przodu, co widać na zdjęciu …Pokład kiosku delikatnie natrasowałem myślę, że choć trochę widać to na zdjęciach….

ObrazekObrazek

Pozdrawiam…

Awatar użytkownika
Zuru
Posty: 203
Rejestracja: 2009-06-16, 17:30
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

#13 Post autor: Zuru » 2010-11-03, 20:35

Robota pierwsza klasa. :mrgreen:

Pozdrawiam Marcin.

Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

#14 Post autor: Dziadek » 2010-11-05, 20:32

Witam…
Mała aktualizacja do ostatniego postu …

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Pozdrawiam…

Awatar użytkownika
Dziadek
Posty: 90
Rejestracja: 2007-03-16, 10:26
Lokalizacja: Gdynia

#15 Post autor: Dziadek » 2010-11-07, 16:32

Witam…
Mała prośba do grona modelarskiego a mianowicie czy posiadacie może schemat relingów tzw. "ogródka zimowego w tym modelu nigdzie nic nie mogę znaleźć także każda pomoc będzie mile widziana z góry wielkie dzięki…
Pozdrawiam…

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karton i Papier”